Home / Educativ / Studii pre-Niceene: Marcion din Sinope și Testamentum (I)

Studii pre-Niceene: Marcion din Sinope și Testamentum (I)

Ion Mihalache
Incorect Politic
August 11, 2023

Studii pre-Niceene: Marcion din Sinope și Testamentum (I)

Studii pre-Niceene: Marcion din Sinope și Testamentum (I)

 

Acum mult timp, apăruse pe site-ul Incorect Politic un articol destul de interesant scris de un anumit Dan Cristian Ionescu, unde încercase să pună oamenii într-o temă destul de controversată și anume marcionismul. Pentru foarte mulți creștini din secolul 21, numele Marcion rămâne o variabilă necunoscută pentru că acesta a fost șters din memoria Bisericii.

Revenind însă la articolul lui Dan Cristian Ionescu despre Marcion și marcionism, trebuie să recunosc că acesta m-a inițiat în studierea marcionismului și în tot ce înseamnă acesta. Desigur, acest articol nu este scris pentru a-l critica pe domnul DCI, ci mai degrabă pentru a completa studiul incomplet pe care acesta l-a făcut în trecut. Țin să menționez că toate sursele pe care le-am folosit și le-am citit pentru acest articol sunt de la oameni care și-au dedicat lungi studii lui Marcion, dar și de la oameni care se consideră marcioniști. De asemenea, țin să specific că acest articol trebuie înțeles din prisma liberă a minții, nici cum în prisma unei habotnicii religioase, fie ea ortodoxă, catolică sau protestantă. Singurele surse scrise în perioada când biserica marcionistă era răspândită, sunt doar de la adversarii lui Marcion, adică agenții bisericii oficiale. Trebuie să cunoaștem însă că argumentele contra lui Marcion au fost scrise abia după ce Marcion a murit, deci Marcion neputând să răspundă acuzațiilor anumitor cărturari din biserica oficială.

Marcion a fost un episcop și un om înstărit din Sinope, tatăl lui fiind la rândul lui un episcop, Philologus din Sinope, unul din cei 70 de apostoli. Philologus a fost numit episcop chiar de Apostolul Andrei (Romani 16:15). Se spune că Marcion s-a născut în jurul anului 70 d.Hr. și și-a început misiunea de creștinare în Asia Mică imediat după anul 100 d.Hr.. Polycarp ne spune că misiunea lui Marcion este mai devreme de 115 d.Hr.. De asemenea, misiunea a durat până după 150 d.Hr și murind în cele din urmă în anul 160 d.Hr, în jurul vârstei de 75 de ani.

Acesta este recunoscut, pe lângă curentului care îi poartă numele, de compilarea primii Biblii Creștine, ce conținea Evanghelia lui Iisus Hristos, revelația primită a Apostolului Pavel și cele 11 epistole originale ale Apostolului Pavel. Pentru a face acest lucru, Marcion a călătorit în tot Imperiul Roman pentru a aduna din bisericile pre-Niceene fondate de Pavel, pentru a colecționa toate scrierile și scrisorile acestuia originale în limba greacă. A fost primul creștin care a reușit să unească toate aceste epistole, împreună cu viața lui Iisus Hristos într-o singură Biblie, care era numită Testamentum.

Conform lui Wolfram Kinzig, Testamentum chiar ar fi fost numele pe care Marcion a oferit Bibliei sale, care în română înseamnă Testament. Testamentum a fost alcătuit și scris de Marcion între anii 120 d.Hr și 140 d.Hr, fiind primul canon biblic înaine cu 300 de ani de canonul standard pe care noi astăzi îl știm impus. Testamentum nu a fost împărțit între „vechi” și „nou”, la fel ca Biblia modernă și a fost chiar extrem de scurt. Distincția între „vechi” și „nou” a început să apară abia pe la anul 170 d.Hr, când Melito de Sardis a conceput acești doi termeni. Testamentum a fost împărțit în două părți: Evanghelia (numită și Evangelicon) și cele 11 epistole ale lui Pavel (numite și Apostolicon).

Imediat după ce Marcion a colectat toate epistolele lui Pavel luate din bisericile fondate de acesta, a inceput să compare Dumnezeul creștin care este revelat doar prin Iisus Hristos cu zeitatea sălbatică și obsedată de jertfă de sânge, Yahweh, zeul Torei. Marcion a tras concluzia că este vorba de doi zei total diferiți, scriind în detaliu despre această chestiune în cartea sa numită Antithesis. Cartea și descoperirile sale (epistolele) au cauzat o schismă între creștinii primari.

Undeva la sfârșitul anilor 130, Marcion a călătorit la Roma, s-a alăturat Bisericii de la Roma și a făcut o donație generoasă de 200000 sesterți congregației de acolo. Conflictul cu cei din biserica de la Roma a început să se intensifice și a ajuns să fie numit eretic și excomunicat în anul 144, donația lui fiind înapoiată lui. După excomunicarea sa, acesta s-a întors în Asia Mică, unde a continuat să coordoneze numeroase biserici din zonă.

Creștinii marcioniți au fost cei mai mulți și cei mai răspândiți creștini până în secolul 4. În secolul 4, biserica oficială a început să obțină putere politică și împărații care susțineau facțiunea oficială au început să persecute toate credințiile din Imperiul Roman, inclusiv pe creștinii marcioniți. Aceștia au continuat să existe înafara Imperiului Roman până în secolul 10, în Siria și în nord-estul Persiei. Creștinii marcioniți considerau că doar Apostolul Paul a înțeles absolut mesajul lui Hristos, astfel ei considerând doar scriile sale ca fiind scripturi.

2 comments

  1. “Creștinii marcioniți considerau că doar Apostolul Paul a înțeles absolut mesajul lui Hristos, astfel ei considerând doar scriile sale ca fiind scripturi.”

    Evangheliile nu sunt scripturi, scriptul e un cod de programare, Evangheliile sunt adevarul obiectiv. Iar scripturile lui Pavel sunt in duhul Evangheliei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *